Jumaat, September 11, 2009

 Sayu Di Ramadhan ini...

Salam,

Sudah seminggu aku diPerak. Hari ini sudah masuk hari ke-21 Ramadhan. Macam-macam yang sudah berlaku...segala macam terlintas dibenak fikiran aku. Dari aku kecil sehingga aku dewasa...semuanya terimbau kembali...Entah kenapa hati aku tiba-tiba merasa sangat sayu...

Sewaktu zaman kanak-kanak hingga kesekolah menengah, aku merasakan itulah saat paling indah...saat yang tidak dibebani oleh pelbagai masalah...dan sudah semestinya zaman kanak-kanaklah zaman yang teramat indah...

Kalaulah boleh diputarkan masa, aku mahu kezaman itu semula...bertemu semula segala kenangan yang kini sudah lama pergi...Ingin berjumpa arwah atuk...nenek...dan semua mereka yang wujud tatkala kenangan itu berlaku. Tapi kini...kampungku ku rasakan sunyi sepi...yang ada hanya deruan motor bebudak yang menyemakkan telinga setiap kali mereka melintasi ruang kampungku. Suasana sudah berubah...

Masih aku ingat lagi...sewaktu aku ditingkatan peralihan,sewaktu pulang dari sek, aku berlari-lari untuk cepat sampai kerumah. Nak gi tgk Drama Rumah Kedai punya pasal. Memang drama itu cukup memberi seribu kenangan buat aku. Masa tu, rumah aku masih xder TV lagi. Maka kerumah sepupu aku lah tempat aku menonton...kalaulah drama itu boleh diulang tayang kembali, mgkin segala kenangan akan muncul kembali...

Kampung aku pada waktu itu memang tersangat tenang. Bebudak berlari-lari kesana kemari. Kalau bulan puasa jatuh pada musim menuia padi lagi seronok. Suasana disitu tak dapat nak digambarkan...betapa meriahnya...siibu berada didapur menyiapkan juadah berbuka manakala siayah pula sebuk dibendang. Mengisi padi yang telah dituai kedalam guni...anak-anak berlari diatas jerami padi...termasuk aku la tu...aku rinduuuu semua itu....:17:

Memang suasana petang pada waktu tu menggamit kalbu. Dulu aku sempat bersama kawan-kawan aku bermain meriam buluh. Walaupun bukan aku yang menyalakannya, namun kemeriahannya memang terasa. Waktu tu takder kes putus jari...sbb kami main meriam buluh hanya menggunakan minyak tanah...lagipulak...meriam yang kami gunakan tu dilengkapi dengan alat perlindungan yang kukuh...apa lagi kalau bukan tiub beskal dan dawai...walaupun buluh itu pecah sekali pun...ia takkan terburaii...cuma ada satu dua kes...sepupu aku dan kawan aku yang jadi tukang nyalakan meriam tu terkena api masa meniup kedalam lubang buluh tu...sehingga rambutnya dah macam bulu biri2 dah...kerinting semacam je hehehehe....terkena sambaran api,tapi itu taklah merupakan cedera yang terukk...tambah seronok lagi ada kiukiukiu...

Sekarang ni semua tu sudah tinggal kenangan....skrg ni, bila dah keje...tambah pula berada ditempat orang, memang keseronokakan seumpama itu tak dapat nak dirasakan lagi...sekalipun aku balik ke kampung sekali sekala...namun susana itu kini sudah lenyap...kawan-kawan sudah membawa haluan masing-masing...begitulah hidup ini...Sekarang ni...bila dah keje...macam-macam masalah yang dihadapi...masalah emosi, jasmani dan macam2 lagi.....waaaaaaaarghhhhhhhhhh aku nak kembali kezaman kanak-kanak akuuuuu!!!!!!!!:12:

7 respon:

mizaranun berkata...

Wey li kawe baru berjaya mereka 'Time mesine' meh la umah kawe kita try wat mane tau berjaya kembali ke zaman kanak2..hohohoho

Err so jah kawe takut..takut tersilap kembali ko zaman jepon..make ubi kayu kito li...ngehehehe

Azwani Shaari berkata...

Hehe, mmg best rumah kedai, naik tangga turun tangga, opah & jangan ketawa.. tu antara citer2 yg legend zaman kecik2 dulu.. jgn ketawa ada siar balik kat astro, yg lain mcm xde je..huhuh

btw, slmt berbuka...

Kumbe Male berkata...

mizaranun: Kalu gi zaman jepon ok lagi...takut gi zaman dinosour...letih la keno hambat ko dinosour nok wak makane pokdioo...hehehe

wani: Tu la...cari2 citer tu skrg takder pon huhuhu...tapi ada kebanyakkan watak utama citer rumah kedai tu yang dah takder...kalau dilakonkan semula mesti tak best tapi kalau diulang tayang mesti ok...:)

awesulong berkata...

guano dok bbelah ni weh..jaem kanak2 xkan kembali.bersedia lah menempuh jame anak2 pulak bila dah kawin nanti...kawe pun sedih jugak.....waaa....

Kumbe Male berkata...

Belahh la mugo tokleh doh nok kelik zame mulo huhuhuhu

mekyah berkata...

becila la lok baca entry nih...
bakpola demo wat entry jjiwo2 sokmo...
beci lok....
x pasal2 kawe sedih.....\\
huhuhu...
abah....!!!! nok keleyk..!!

Kumbe Male berkata...

Maah la...buke niat nok bui sapo2 sedih...tapi gitu la kawe raso...maah la kalu buat sapo2 sedih...huhuhu